x تبلیغات
raziejazayeri1364

اشكالات پرينتر خود را چگونه برطرف كنيم؟

تعمیر کارتیج پرینتر

اگر اين مراحل نتواند خطاي چاپگر را حل كند، آنگاه در وب سايت كارخانه سازنده بدنبال آن بگرديد و يا به مراكز سرويس و خدمات پرينتر مراجعه نماييد.

مراحل ابتدايي براي برطرف كردن مشكل پرينتر به شرح زير است. شما مي توانيد در هر مرحله اي كه مشكل برطرف گرديد از ادامه دادن مراحل ديگر صرف نظر كنيد.

گام نخست

اطمينان حاصل كنيد كه كابل پرينتر شما به درستي وصل شده است. در صورت شك داشتن، چاپگر را خاموش كنيد و كابلهاي برق و ديتا (USB) را از پرينتر جدا كرده و دوباره وصل كنيد. حالا دوباره چاپگرتان را روشن كنيد تا ببينيد آيا پيام خطا پاك شده است.

گام 2

كارتريج پرينتر را بررسي كنيد تا اطمينان حاصل شود كه آنها به درستي نصب شده اند. همچنين مطمين شويد كه كارتريج پرينتر تمام نشده باشد. در هر صورت كارتريج پرينتر را درآورده و دوباره نصب كنيد و يا اگر كارتريج يدكي داريد آن را جايگزين كنيد.

گام 3

در برخي موارد مشكلات عدم چاپ پرينتر و يا چاپ نوشته هاي كد شده و نامربوط به نرم افزار و درايورهاي راه انداز پرينتر مربوط مي شود. شما مي توانيد با پاك كردن و دوباره نصب كردن آنها مشكل را حل كنيد.

گام 4

ببينيد آيا فايروال كامپيوتر شما مانع كاركرد چاپگرتان نمي شود؟ تنظيمات فايروال خود را باز كنيد و فايل اجرايي نرم افزار چاپگر (*.exe) را به عنوان استثنا اضافه كنيد يا فايروال را به طور موقت غيرفعال كنيد تا ببينيد آيا اين خطا را برطرف مي كند.

گام 5

اگر صفحات به درستي چاپ نمي شوند، تنظيمات چاپ در نرم افزار چاپگرتان را بررسي كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه حاشيه ها حداقل درست تعريف شده باشند. همچنين اطمينان حاصل كنيد كه تنظيمات چاپگر را به طور صحيح براي اندازه كاغذ و نوع سندي كه مي خواهيد چاپ كنيد انتخاب كرده ايد.

گام 6

روي نماد چاپگر در گوشه پايين سمت راست صفحه نمايش كليك كنيد. در قسمت "وضعيت" در صف چاپ، پيام هاي خطا را بخوانيد. با كليك راست بر روي نوشته ها و در صورت لزوم گزينه "لغو" را انتخاب كنيد.

گام 7

اگر مراحل بالا نتواند خطاي چاپگر را برطرف كند، به وب سايت شركت سازنده مراجعه و مدل چاپگر خاص خود را جستجو كرده و براي يافتن راه حل مشكل به دنبال پاسخ باشيد.

معرفی انواع دوربین مداربسته، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها

سیستم امنیتی دوربین مداربسته برای هر کسب و کار و سازمانی ضروری است. انواع مختلفی از دوربین مداربسته در بازار وجود دارد. باید بر اساس مکان و کاربری، نوع مناسبی از دوربین مداربسته را انتخاب و خریداری کرد. دوربین های مداربسته ویژگی ها، انواع و تنظیمات متفاوتی دارند. از این رو انتخاب نوع متناسب با کاربری موردنظر بسیار مهم است. در این مطلب انواع دوربین مداربسته و کارکرد آن ها بیان می شود.

معرفی انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن‌ها

دوربین مداربسته دام

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته دام یا گنبدی، بیشترین استفاده را در نظارت و امنیت فضاهای بسته دارد. نام این دوربین ها از شکل نیم دایره ی پایه ای که دوربین روی آن قرار می گیرد، گرفته شده است. این نوع پایه ها و شکل ظاهری برای جلب توجه کمتر دوربین استفاده می شوند. البته این پوشش ها دوربین را مخفی نمی کنند. پایه های نیم دایره ای شکل، زاویه دید دوربین را مخفی می کنند؛ از این رو سارقان نمی توانند زاویه مناسب برای دور ماندن از دید دوربین را تشخیص دهند.

اکثر این دوربین‌ ها لنزهایی wide با فاصله کانونی کوچک (۳،۶ یا ۴ میلیمتر) دارند. قسمت هایی از دوربین مداربسته که امکان چرخش، گردش و زوم سریع را فراهم می کند، “اسپید دام” نامیده می شوند.

دوربین های مداربسته دام امکان حرکت دوربین را برای اپراتور فراهم می کنند. برخی از این دوربین ها نیز قابلیت زوم و چرخش خودکار را در فواصل زمانی معین دارند. این دوربین ها می توانند فضایی گسترده را تحت پوشش قرار دهند و حتی در نور کم نیز کار می کنند.

دوربین مداربسته بولت

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته بولت دارای شکلی استوانه ای و مخروطی هستند که شکلی مشابه با گلوله تفنگ دارند. این دوربین ها اغلب برای دیدن فواصل طولانی استفاده می شوند. این دوربین ها معمولا تنظیمات گردش، چرخش و زوم را ندارند و برای ضبط تصاویر از یک مکان ثابت و منطقه خاص کاربرد دارند.

دوربین مداربسته بولت قابلیت نصب بر روی دیوار و سقف را دارند و هم برای مکان بسته و هم برای فضای باز استفاده می شوند. دوربین های مداربسته بولت اگر در پوششی محافظ قرار بگیرند، ضد آب می شوند. این پوشش، دوربین را از گردوغبار، بارش برف و باران، تگرگ و دیگر عناصر تخریب کننده دور نگه می دارند.

این نوع از دوربین‌ ها قابلیت دید در شب (بااستفاده از مادون قرمز) دارند و می‌توانند در شرایط نوری بسیار تاریک به راحتی تصویربرداری کنند.

دوربین مداربسته C-Mount

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته C-Mount امکان تعویض و جابجایی لنز را دارد. این قابلیت باعث می شود که این دوربین ها کاربری های متفاوتی داشته باشند. لنزهای استاندارد دوربین مداربسته می توانند فاصله 35 تا 40 فوتی را پوشش دهند. دوربین های مداربسته C-Mount امکان استفاده از لنزهای خاص را دارند که امکان پوشش دهی مسافت های بیشتر از 40 فوت را نیز فراهم می کند.

دوربین مداربسته روز وشب

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

این نوع از دوربین ها در محیط های معمولی و همچنین کم نور، کارکرد بهتری دارند. این دوربین ها از نور مادون قرمز استفاده نمی کنند ولی در شرایط مختلف نور و تاریکی تصاویر با کیفیتی ضبط می کنند. دوربین های روز و شب برای نظارت بر امنیت فضاهای باز مناسب هستند. در مکان هایی که دوربین های مادون قرمز عملکرد مطلوب نداشته باشند، دوربین های روز و شب مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها در مقابل تابش مستقیم نور خورشید مقاوم اند و به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته کاربرد دارند.

دوربین مداربسته دید در شب یا فرو سرخ

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

دوربین های دید در شب از LED مادون قرمز استفاده می کنند و مناسب فضاهای باز و کم نور هستند. با به کارگیری دوربین‌ های دید در شب می‌ توان در تاریکی شب، یک شخص را از فاصله ۱۸۳ متری مشاهده کرد. تکنولوژی به کار رفته در این دوربین ها به دو روش عمل می‌کنند.

۱ – آشکارسازی تصویر: در قسمت پایینی طیف نوری مادون قرمز نور کمی وجود دارد که جمع شده و طوری تقویت می‌ شود که ما بتوانیم آن را مشاهده کنیم.

۲ – تصویربرداری حرارتی: در این حالت طیف نوری مادون قرمز در قسمت بالایی جمع‌آوری شده و طیف به صورت نور منعکس نشده بلکه به صورت گرما منتشر می‌ شود. اجسام گرم این نور را به اجسام سردتر مثل میز یا یک ساختمان متصاعد می‌ کنند.

دوربین مداربسته شبکه ای و IP

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

این دوربین ها نوع بی سیم و با سیم دارند. نوع اینترنتی آن ها تصاویر را از طریق اینترنت و پهنای باند منتقل می کنند.

نصب دوربین های IP آسان تر از دوربین های آنالوگ است، زیرا نیاز به کابل کشی جداگانه وتقویت منبع تغذیه ندارند و تصاویر را در مسافت های طولانی منتقل می کنند.

دوربین مداربسته بی سیم

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

همه دوربین های بی سیم از تکنولوژی IP استفاده نمی کنند. این نوع از دوربین ها می توانند از تکنولوژی های بی سیم و جایگزین دیگر نیز استفاده کنند. صرف نظر از نوع انتقال تصاویر، مزیت اصلی این دوربین ها انعطاف پذیری در نصب است.

دوربین مداربسته با کیفیت HD

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

این دوربین ها برای مکان های حساس مثل بانک ها مناسب هستند. این دوربین ها امکان زوم کردن روی تصاویر با وضوح بسیار بالا را دارند.

دوربین مداربسته گردان یا PTZ

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

این دوربین ها مشابه دوربین های اسپید دام هستند و دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. همچنین این دوربین ها دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب نیز هستند. یکی از قابلیت های مهم دوربین های مداربسته گردان امکان تعریف کردن تعداد مشخصی preset برای دوربین است. این پریست ها به شما امکان می دهد دوربین را طوری تنظیم کنید که به صورت برنامه پذیر و زمان بندی شده، محل هایی مشخص را به شما نشان دهند.

علاوه بر انواع دوربین مداربسته که در مطلب بالا اشاره شد، تقسیم بندی های دیگری نیز بر اساس نوع کاربری وجود دارد. معمولترین نوع دوربین مداربسته، دوربین مدار بسته ahd می باشد.

13 کاری که به آرامی باعث نابودی لپ‌تاپ می‌شود

تعمیر لپ تاپ یکی از گجت های محبوب و پراستفاده این روزها است. ما تقریباً هر روز از آنها استفاده میکنیم، اما به ندرت به شیوه استفاده درست از آن فکر میکنیم. اما بی دقتی ما در مراقبت از لپ تاپ ممکن است در بلند مدت اثرات جدی بگذارد. در این مقاله لیست کارهایی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که در بلند مدت باعث نابودی لپ تاپ شما خواهند شد.

 

 

افزایش طول عمر لپ تاپ

 

1. حیوانات خانگی

نشستن گربه بر روی لپ تاپ ممکن است، عکس جالبی برای صفحه اینستاگرام شما باشد، اما آن را به این کار تشویق نکنید. گربه ها جذب گرمای سیستم می شوند، اما موهای آنها داخل فن سیستم خواهد شد و در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد و خرابکاری می شود.

در پای سیستم غذا نخورید. هر ذره کوچکی از غذا که وارد کیبورد شما شود، در نهایت مهمان ناخواسته ای جذب میکند: سوسک ها و مورچه ها.

 

 

جلوگیری از خرابی لپ تاپ

 

2. حرکت دادن لپ‌تاپ

اگر لپ تاپ شما SSD ندارد، در هنگام حرکت بسیار مراقب باشید. در هنگام فعالیت و تکان های بیش از اندازه، هارد دیسک های مکانیکی در معرض آسیب هستند، چرا که دارای قطعات متحرکی هستند که به راحتی می شکنند و در نتیجه آن تمام اطلاعات شما از بین میرود.

 

 

 

3. انباشته شدن کابل‌ها

شما ممکن است تصور کنید که کابل ها موجودات بی آزاری هستند و اتفاقات بدی در مورد آنها نمی افتد. کابل ها می توانند پیچ بخورند، جمع شوند و اطراف هر چیزی را احاطه کنند. آنها را با زاویه های عجیب و غریب و یا به دور لبه های تیز نپیچید. زمانیکه کابل وصل است، به آن فشار وارد نکنید و آن را نکشید، این کار در نهایت به مشکلات شارژی منجر می شود.

 

 

 

4. به شارژر وصل بودن 7/24 لپ‌تاپ

از نظر فنی، شما نمی توانید باتری لیتیوم-یونی لپتاپ خودتان را بیش از ظرفیت آن شارژ کنید، اما میکروکنترلری که مانع شارژ بیش از اندازه باتری می شود، می تواند آسیب ببیند. از طرف دیگر، وصل بدون یکسره شارژر باعث گرم شدن باتری می شود.

 

 

 

5. بازکردن در لپ‌تاپ به طور ناصحیح

شما نمی توانید در لپ تاپ را تنها با وارد کرد فشار به صفحه نمایش آن، باز کنید. صفحه لپتاپ شکننده ترین قسمت دستگاه است. اگر از گوشه به آن فشار وارد کنید، باعث می شود به آرامی آن قسمت از در خمیده شود. در لپ تاپ را به آرامی باز و بسته کنید و از قسمت وسط آن را باز کنید.

 

 

 

6. نداشتن کول پد

لپ تاپ ها از جهت راحتی در استفاده، قابل حمل بودن و نزدیک نگه داشتن به خود، نسبت به سیستم های دسکتاپ برتری دارند. اما بیش از اندازه نزدیک نگه داشتن به خود، شاید خیلی ایده مناسبی نباشد. پرزهای لباس، پتو و.. ممکن است باعث مسدود شدن تهویه لپتاپ و گرم شدن بیش از حد باتری شوند. از پد خنک کننده استفاده کنید.

 

 

 

7. آهنربا

هر هارد دیسکی برای ذخیره داده ها، آهنربا دارد. هنگامی که لپ تاپ خود را در نزدیکی یک آهنربای قوی قرار میدهید، می تواند باعث اختلالات مغناطیسی و از دست دادن اطلاعات شود. پس مطمئن شوید که آهنربای قوی در نزدیکی دستگاه شما قرار ندارد.

 

 

 

8. جداکردن شارژر به روش نادرست

حتی اگر عجله دارید، مراقب باشید. خشن رفتار کردن با آداپتور یا کابل شارژ در هنگام جدا کردن آن از لپ تاپ می تواند به هر دو طرف آسیب برساند و موجب مشکلات شارژی شود.

 

 

 

9. استفاده نکردن از کاور

لازم است که از کاور لپ تاپ یا کیفی بدون لبه های تیز برای حمل آن استفاده کنید. اگر لپ تاپ را در کوله ای به همراه وسائل دیگر حمل میکنید، مکانیزم داخلی آن را به راحتی در معرض خطر قرار میدهید.

 

 

 

10. تمیز کردن به روش اشتباه

همه ما میدانیم که نمی توانیم از آب و پارچه برای تمیز کردن صفحه لپ تاپ استفاده کنیم. از پارچه میکروفیبر و تمیز کننده های مخصوص لپ تاپ استفاده کنید و بیش از حد فشار به صفحه نمایش وارد نکنید، چرا که بسیار نازک و آسیب پذیر است.

 

 

افزایش طول عمر لپ تاپ

 

11. روشن نگه داشتن مداوم لپ تاپ

اگر در طول روز از لپ تاپ استفاده نمی کنید، آن را روشن نگه ندارید.  کار بی وقفه هارد دیسک را خراب می کند و به سیستم خنک کننده آسیب میزند. اگر در طول روز چند بار استفاده میکنید، آن را در حالت Sleep قرار دهید.

 

 

خراب شدن لپ تاپ

 

12. مایعات

در هنگام کار با لپتاپ عادت به خوردن چایی دارید؟ لپ تاپ ها و مایعات با هم رابطه خوبی ندارند. یک نوشیدنی گرم، حتی اگر قطره از آن ریخته نشود، میتواند به لپ تاپ آسیب بزند. اگر در لپ تاپ بسته است بر روی آن لیوان گرم نگذارید، این باعث آسیب به صفحه نمایش می شود.

 

 

جلوگیری از خرابی لپ تاپ

 

13. خود درمانی

با وجود اینکه لپ تاپ های ابزارهای بسیار قابل کنترلی می باشند، نباید سعی کنیم که مشکلات جدی را خودمان حل کنیم. از خرید USBهایی با تبلیغ حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ ها در بازار عرضه شده اند، خودداری کنید. زیرا درون این USBها خازن هایی وجود دارد که به محض اتصال به لپ تاپ شارژ شده و در یک لحظه تمام نیرو را به هارد درایو وارد کرده و باعث آسیب جدی می شود.

 

با دوری از موارد بالا لپ تاپ شما به طور قطع عمر طولانی تری خواهد داشت.

 

اما اگر نشانه های زیر را در لپ تاپ خود مشاهده میکنید، بدانید که لپ تاپ شما دچار مشکل جدی شده است.

هارد با سر و صدای بیش از اندازه و یا خیلی آرام کار میکند.

لپ تاپ هنگام انجام کارهای ساده مانند تایپ کردن قفل میکند و یا بسیار کندتر از قبل عمل میکند.

فن ناگهانی صدای بلندی ایجاد میکند.

زمانی که لپ تاپ را روشن می کنید، صدای عجیبی میدهد.

سیستم مرتباً ریستارت می شود.

قصه گویی

قصه صوتی کودکانه گویی قدیمی ترین شکل ادبیات است. در روزگاران کهن ,تاریخ , سنت ها , مذهب , آداب, قهرمانی ها و در واقع غرور قومی به وسیله ی قصه گوها از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شد.

داستان کودکانه جدید

قصه گو از گذشته ها , ماجراهای  قهرمانان و از پستی های  دشمن  قصه ها داشت. از خدایان و اهریمنان,از نیروهای ماورای طبیعت و جادویی سخن می گفت.قصه گو در بافت این گونه جامعه های ابتدایی,همواره شخصی مرکز توجه بوده است.

در روزگاران کهن قصه گو نه تنها به آموزش , آداب و قوانین فرهنگ جامعه ی خود می پرداخت بلکه مردم را سرگرم نیز می کرد.با قصه هایش چنان تور سحر آمیزی می بافت که,  هنوز هم اگر

از آنها برای سرگرمی استفاده شود,می تواند تخیل شنونده را در دام خود بیندازد.

این گونه قصه های قومی که هزاران قصه را تشکیل داده بود,آن زمان که به صورت شفاهی جریان داشت همواره در تغییر بود. هر قصه گو  دخل و تصرفی در قصه ها می کرد و در ساخت آن اثری از خود به جا می گذاشت و هنگام دریافت قصه از منابع دیگر نیز انتظار چنین تغییراتی را داشت.

با گذشت زمان قصه گوها  و  قصه ها کم کمک نوعی شخصیت ملی یافتند. بسیاری از  قصه های قومی کهن یا داستان هایی که از هر نظر برای گفتن مناسب بوده است, به وسیله ی شرکت های تولید فیلم و صفحه  به کمک هنرمندان حرفه ای و با بهره گیری از یک ارکستر کامل و  همراهی

موثر کارشناسان ضبط شده است.

نتیجه ی این کار اغلب بسیار درخشان و محصول آن برنامه هایی است که ارزش دیدن یا شنیدن دارد.اما مشکل اینجاست که این برنامه ها فقط نوعی برنامه ی تولیدی است و جانشین واقعی

قصه گو به شمار نمی آید.در این گونه برنامه ها جوهر و نکات اصلی قصه گویی یعنی پیوندی

که در زمان و مکانی معین میان قصه گو و شنوندگانش به وجود می آید از دست می رود.

قصه گویی خوب که بر اساس رابطه ی میان قصه گو و شنوندگانش جریان داشته باشد یک

تجربه ی ازشمند خلاق و شخصی است.تجربه ای است که لحظه ای پیش می آید, می درخشد و سپس از میان می رود.

زمان قصه گویی زمان یک آفرینش دوجانبه است.قصه گو و شنونده با هم دست به خلق جهانی می زنند که بر اساس زمانی کلمه ها وتخیل شگفت انگیز بنا شده است و تقریبا پنهانی و شخصی 

قصه گویی نمی تواند در سطح وسیع تجارتی تولید شود و همچنان چاشنی جادویی خود را حفظ کند.

در جهان پیشرفته ی امروز هنر قدیمی قصه گو جای باارزشی دارد.جای مخصوصی که نمی توان آن را با بدل قابل پذیرشی, پر کرد. هرچند هم که صیقل یافته و خوب باشد.

قصه گویی در کشور ماسابقه ای بس دیرینه و قدیمی دارد اما به رغم وجود گنجینه های علم و معرفت و داستان ها و افسانه های زیبا و آموزنده,اولیا و مربیان بیشترین وقت خود را به مسایل

آموزشی کودکان اختصاص می دهند و دانش آموزان نیز درخانه و مدرسه بیشتر اوقات خود را صرف یادگیری های غیر فعال کرده, از سختی و خشکی دروس و نمره رنج می برند.

و به این ترتیب بیشتر اولیا و مربیان از هدف اصلی تعلیم و تربیت که پرورش انسان های خلاق,مبتکر و کارآمد است باز می مانند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"اولین گام" برای کسب مهارت مطلوب در قصه گویی,یافتن داستان مناسب است.اگر داستانی به قصه گویی تعلق نداشته باشد,بازسازی داستان به هنگام قصه گویی چیزی بیش یک از اجرای

نمایشی نخواهد شد.

مسئله ی انتخاب کردن قصه, با توجه به  انبوه موادی که در اختیار قصه گو است,به ویژه برای قصه گو های تازه کار و مبتدی مشکلی اساسی است,حتی بهترین و برجسته ترین قصه گوهای حرفه ای هم قادر به گفتن هر داستانی نیستند.

قصه گو , قهرمانان خود را از قصه هایی می سازد که با شخصیت خاص و سبک او متناسب ویژگی های شخصیت و سبک گویش خود را ارزیابی کند,قصه گوی تازه کار, ابتدا باید سعی کند ویژگی های شخصیت و سبک گویش خود را ارزیابی کند. سپس از خودش بپرسد:چه نوع داستان هایی

را می توانم موثر و خوب بیان کنم؟چگونه می توانم شخصیت خود را با قصه هماهنگ کنم تا هردو

بتوانیم با شنونده ارتباط برقرار کنیم؟                                                                                

"دومین گام" ,آماده سازی داستان است که برای پیشرفت و فن کار,این موضوع گامی ضروری به شمار می آید.آماده سازی دقیق یک داستان مناسب , با توجه به ساختمان,کلمه های کلیدی ,اندیشه و حالت,برای شیوه کار جنبه های زیربنایی دارد.

"سومین گام",وقتی داستان انتخاب و برای گفتن آماده شد تنها کار مهم انتقال داستان به شنونده, به شیوه ای خواهد بود که سبب آفرینش دو جانبه شود.

قصه گو باید به خاطر داشته باشد که کار او از بر کردن یا از رو خواندن نیست,بلکه کار او قصه گفتن است.از بر کردن قصه اغلب نخستین مانعی است که راه سیر طبیعی و خودانگیخته ی یک قصه گویی موفق را سد میکند.

قاعده ی درست این است که هرگز نباید داستانی را (برای گفتن) به خاطر سپرد,بلکه با توجه به ساختمان قصه, به خاطر سپردن طرح آن کافی است.

قصه گو برای ساختن جهان خیال انگیز خویش,فقط خودش و استفاده ی موثر از کلمه ها را در اختیار دارد. در آفرینش سحرآمیز خود نه از صحنه آرایی بهره می گیرد نه از تصویر و موسیقی

و چراغ های رنگی. او برای ارایه ی واژگانی قوی که در ذهن,تصویر ساز باشد فقط به صدای

موثر و رسا و گفتار روشن خود متکی است.

قصه گو باید از صدای خود به عنوان وسیله ای برای زمزمه و فریاد و برای ابراز, هیجان,ترس شادی و افسردگی و آنگونه که داستان ایجاب می کند,بهره گیرد.

"چهارمین گام",صدا و کلمه هایی که داستان به وسیله ی آنها به شنونده منتقل می شود , در روش قصه گویی عاملی مهم است. عاملی که باید به طور دائم روی آن کار کرد و آن را صیقل داد.

یک قصه گوی خوب,بر کلمات تسلط کامل دارد و از ارزش آنها و اینکه چگونه می توان روی شنونده اثر بگذارد باخبر است.

او به ارزش قرار گرفتن صفت ها و قید ها توجه دارد و از نیروی ایهام ,به هنگام گزینش کلمه های خود آگاه است.

قصه گو میداند که به هنگام گفتن داستان می تواند با کلمه ها حس لمس کردن,چشیدن و بوییدن را منتقل کند.او همچنین می داند که می تواند با کلمه ها رنگ, جنس و حتی آدما را چنان توصیف

کند که شنوندگانش را به دنیای خیال بکشاند.

"پنجمین گام",بدن بویژه ی چهره ی قصه گو است , چهره ی  قصه گوی خوب کمک بسیار موثری به شنونده می کند.شنونده ضمن اینکه به کلمه هایی که به تصاویر داستان جان می بخشد توجه دارد,در تمام مدت به قصه گو نیز چشم می دوزد.

چهره ی قصه گو اغلب آیینه ی آن قصه است و آن چه را شنونده می شنود تقویت می کند.

قصه گوی خوب باید چهره ای قابل انعطاف داشته باشد تا اخم و لبخند,ترس و بیم سایر عواطف را نشان دهد و بر تاثیر قصه گویی بیفزاید.

حرکت های چهره باید منطبق بر حالت داستان باشد وهرگز نباید به کارکاتور تبدیل شود مگر انکه داستان اینطور ایجاب کند.

حرکت ها باید طبیعی باشد نه برنامه ریزی شده.به جای این(اداها و حالت های کلیشه ای) و تمرین شده که معمولا در مدارس قدیمی فن بیان آموخته می شد باید حرکت ها خودانگیخته باشد تا بر تاثیر قصه اضافه کند.

در یک قصه گویی موفق ,چهره چیزی جز یک متغییر نیست و نباید بیش از سایر جنبه های این هنر به آن توجه و بها داد.

"ششمین گام",چشمهای قصه گو است که نقطه ی تمرکز به شمار آید زیرا شنوندگان برای کشف نشانه ها,احساس حالت های عاطفی و اطمینان از صداقت قصه گو در تمام مدت قصه گویی به آن چشم می دوزند.

قصه گو نیز با شنوندگانش رابطه ای چشم در چشم دارد.این نگاه اوست که به گونه ای انتزاعی شنوندگانش را به قصه متصل می کند و به آنها می گوید که این داستان فقط برای آن هاست.

قصه گوی ماهر در طول قصه با گرداندن نگاهش از فردی به فرد دیگر,با شنوندگانش روابط مستقیم چشم در چشم برقرار می کند.در مواردی مثل اوج داستان,قصه گو چشم های خود را

روی یک شنونده یا روی یک گروه از شنوندگان متمرکز می کند, درست مثل اینکه این بخش

به خصوص فقط به این گروه تعلق دارد. این شیوه اغلب سبب تاکید بیشتری بر ان قسمت

 می شود و اثر عاطفی ان را برجسته تر میکند. والبته قصه گو فقط گاه گاهی از این شیوه استفاده

,زیرا توجه بیش از اندازه به بخشی از شنوندگان می تواند عاملی برای بی نظمی باشد.

قصه گو گاه گاهی می تواند در حالی که تاثیر خود را همچنان حفظ کند چشم از چشم شنوندگان برگیبرد و نگاه خود را و رای آن ها را, به کوهی خیالی یا قلعه ای که در داستان توصیف می کند

بدوزد.او می تواند با شنوندگانش رابطه ی مستقیم چشم در چشم برقرار نکند و نگاه خود را به طور موثری به صحنه های خیالی و جزییات رنگارنگ متوجه سازد. این عمل اغلب سبب می شود

که تماشاگران برای درک کردن صحنه هایی که قصه گو توصیف می کند نگاه او را دنبال کنند.

"هفتمین گام" دست های قصه گو است ,دست های یک قصه گوی خوب شگفت انگیز است.در حرکت های دست,تاکید,پویش, پرسش و خواهش,آفریننده ی بخش بزرگی از نیروی سحرآمیز

قصه گویی است.

هر گونه  بحثی درباره ی فنون  استفاده از دست ها بخش اساسی  شیوه ی  یک قصه گوی موفق است .اغلب استفاده موثر از دست ها به هنر گوینده یک بعد اضافه می بخشد.

حرکت ها و نمایش های دست سبب می شود که شنونده بهتر بتواند جنبه هایی مانند اندازه,فاصله

,بافت و وزن را درک کند.           

                                 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد